Περί της «κάρτας εισόδου στα σχολεία» ο λόγος

«Όσοι θυσιάζουν στοιχειώδεις ελευθερίες για λίγη ασφάλεια, δεν αξίζουν ούτε ελευθερία ούτε ασφάλεια» ήταν η ρήση που χρησιμοποίησε ο Βενιαμίν Φραγκλίνος όταν ο κυβερνήτης πρότεινε επιβολή στρατιωτικού νόμου μετά από επιθέσεις στην περιοχή τους. Αυτή η διαχρονική ρήση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αντιμετωπιστούν πολλές αδικίες, που στερούν ελευθερίες των πολιτών με πρόσχημα την ασφάλεια. Όσον αφορά όμως τη μαθητιώσα νεολαία και το ελεύθερο πνεύμα της, δεν περιμέναμε ποτέ ότι θα δεχτεί ένα τόσο καίριο πλήγμα, που θα χρειαστεί να αναφερθούν τα αυτονόητα.

Η κάρτα εισόδου στα σχολεία της Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι το νέο μέτρο που πρότεινε και έχει και σοβαρό σκοπό να εφαρμόσει ο ίδιος Υπουργός Παιδείας, ο οποίος, μερικούς μήνες, πριν έπαιξε καίριο ρόλο στην διαιώνιση της κρίσης της Παιδείας, κύριος Κώστας Χαμπιαούρης. Και εκεί που νομίζαμε ότι ο τομέας της Παιδείας δεν μπορούσε να πιάσει άλλο πάτο, εκεί που πιστεύαμε πως κάποιοι υπάρχει περίπτωση να συνετιστούν, έστω και την υστάτη και να προσπαθήσουν να βελτιώσουν κάποια πράγματα, δυστυχώς η πολιτική ηγεσία μας απογοήτευσε ξανά.

Το νέο μέτρο που προτείνεται είναι οι μαθητές και οι γονείς ή κηδεμόνες τους, αν θέλουν να εισέρχονται στον σχολικό χώρο να πρέπει να επιδεικνύουν ένα χαρτάκι που θα αναγράφει τα στοιχεία τους. Η συγκεκριμένη εγκύκλιος που αναφέρεται στο νέο μέτρο, συγκεκριμενοποιεί τον τρόπο λειτουργίας της κάρτας. Η κάρτα θα παραχωρείται σε συγκεκριμένα άτομα που είτε θα παραλαμβάνουν τα παιδιά από τα σχολεία, είτε θα τα συνοδεύουν εντός και εκτός σχολείου, είτε θα επισκεφθούν τον σχολικό χώρο για οποιοδήποτε λόγο. Κάρτα θα έχουν οι δύο γονείς κάθε μαθητή και δύο άτομα εμπιστοσύνης τους, που θα μπορούν να παραλάβουν τα παιδιά και θα πρέπει να περάσουν από τη γραμματεία για να δείξουν την κάρτα τους για να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους χώρους του σχολείου.

Η γραμματεία του εκάστοτε σχολείου θα αναλάβει τηδημιουργία της κάρτας, της τήρησης του αρχείου και της ανανέωσης του συστήματος, ενώ έχει ήδη βεβαρημένο πρόγραμμα. Η κάρτα, όπως αναφέρει η εγκύκλιος, θα είναι «πλαστικοποιημένη». Αυτό σημαίνει ότι θα είναι ένα απλό χαρτάκι που θα αναγράφει τα στοιχεία του μαθητή και του κατόχου και άνετα θα μπορεί να εκτυπωθεί και να χρησιμοποιηθεί από κάποιο άλλο κακόβουλα. Είναι πασιφανές ότι αυτό το μέτρο ελλείπετε τόσο της φαντασίας, όσο και της πρακτικότητας.

Όχι μόνο είναι πρωτόγνωρα πρόχειρος ο τρόπος εφαρμογής του μέτρου, αλλά παρουσιάζει και αδιανόητες τεχνικές δυσκολίες. Ο κ. Χαμπιαούρης έπρεπε να λάβει κάποιαμέτρα για να κοπάσει την οργή του λαού για την απαγωγή των δύο ανηλίκων τον περασμένο Σεπτέμβριο από Δημοτικό σχολείο. Παραδείγματος χάριν κ. Χαμπιαούρη, κάποιος που θα ήθελε να απαγάγει τα δύο παιδιά, απλά δεν θα περνούσε από τη γραμματεία να δείξει την κάρτα που ΔΕΝ θα έχει. Θα έβρισκε τρόπο να εισέλθει και να απαγάγει τα παιδιά, έτσι κι αλλιώς.

Η λύση δεν είναι η κάρτα καταγραφής προσωπικών δεδομένων. Η κάρτα είναι ένα μέτρο που παραβιάζει προσωπικά δεδομένα και γίνεται ξεκάθαρα για το θεαθήναι. Είτε λέγεται κάρτα οπαδού, είτε λέγεται κάρτα εισόδου σε σχολεία. Η ουσιαστική λύση που θα αντιμετωπίσει πραγματικά το πρόβλημα βρίσκεται στη σωστή πρόληψη τέτοιων περιστατικών, μέσω της σωστής διαπαιδαγώγησης των παιδιών να αντιμετωπίζουν οποιεσδήποτε καταστάσεις.

Όσον αφορά την ευθύνη της έκδοσης της κάρτας από τη γραμματεία, θα την έχουν οι υπεύθυνοι των τμημάτων των σχολείων. Το συγκεκριμένο θεσμό προσπάθησε μετά μανίας να τον καταργήσει το καλοκαίρι ο Υπουργός Παιδείας, καθ’ όλη τη διάρκεια της Κρίσης στην Παιδεία και την προσπάθεια «εξορθολογισμού» των σχολείων. Ας εξορθολογήσουν πρώτα τα μυαλά τους και ας αφήσουν τους Δημόσιους τομείς, που δέχονται συνεχώς πλήγματα, στην άκρη. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί έχουν δύο ώρες μείωση για 21 καθήκοντα, τα οποία δεν μπορούν να ασκήσουν εν ώρα μαθήματος και τώρα τους προστίθεται ακόμα ένα.

Συνοψίζοντας, ο κύριος Χαμπιαούρης εμπνεύστηκε ένα μη πρακτικό και πρόχειρο μέτρο, που καταπατά για ακόμα μια φορά τα προσωπικά δεδομένα των γονέων και αυτών που θα ορίσουν οι γονείς να παίρνουν τα παιδιά από τα σχολεία, από ένα άλλο αποτυχημένο μέτρο, την κάρτα φιλάθλου. Επίσης, έθεσε ως επιτηρητές του εν λόγω μέτρου αυτούς που αποστρεφόταν το καλοκαίρι, ενθυμούμενος ίσως το πόσο σημαντικό έργο έχουν να επιτελέσουν στα σχολεία. Πρόκειται για ένα μέτρο που θα «κλέψει τις εντυπώσεις», αλλά δεν θα έχει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα, παρά μόνο θα μπαλώσει κάποιες τρύπες, επιβαρύνοντας το μισό σχολείο με έξτρα φόρτο εργασίας ούτως ώστε να τηρηθεί, αναποτελεσματικά, το μέτρο της ούτω καλούμενης κάρτα εισόδου.

Γραφείο Τύπου

Π.Ε.Ο.Φ. Θεσσαλονίκης

Advertisements